Een dag bij de kleuters

Een dag bij de kleuters

Aanvang school
Tussen 8.20 en 8.30 uur staat de deur open en kunt u uw kind naar de klas brengen. Dit kan via onze eigen ingang aan de kant van de parkeerplaats tegenover het Gouweplein (Oude Dreef). Daar kunt u eventueel ook de auto parkeren om lopend het plein op de komen. Met de fiets of lopend komt u ook vanaf deze kant, wij vragen u om niet op het plein te fietsen in verband met de veiligheid van de kinderen. 
 
De kinderen hangen zelf hun jas op in de gang aan de kapstok en zetten hun tas in de bak boven de kapstok (zelfredzaamheidbevordering). Wanneer kinderen net op school zijn en dit nog wat lastig vinden, kunt u ze daar misschien een klein beetje bij helpen. We willen graag om 8.30 uur beginnen dus het zou fijn zijn als uw kind op tijd is.  

Kring 
Op maandag starten we in de kring, op de andere dagen zal er tijdens de inloop een werkje klaarliggen. Na het inloopwerkje ruimen de kinderen de werkjes op en gaan we in de kring zitten.  
Van vakantie tot vakantie hebben kinderen een maatje en tevens een vaste plek in de kring. In de kring bespreken we onder andere de dagen van de week, wat we die dag gaan doen (dagritme-schema) en we doen er taal- en rekenactiviteiten. We oefenen met: naar elkaar luisteren, op je beurt wachten en elkaar iets vertellen. Er wordt ook voorgelezen in de kring.  

Werken 
Het Digikeuzebord geeft aan welke activiteiten er die week allemaal zijn. De taken worden in de kring uitgelegd. De kinderen krijgen zelf zeggenschap (vrijheid in gebondenheid) over wanneer ze wat doen. Door hun naam bij een pictogram (picto) te plaatsen kiezen ze voor een activiteit. De kinderen zullen in de ochtend taken doen die door de leerkracht bij het thema gekozen zijn of een bepaald leerdoel hebben dat de leerkracht met de kinderen wil oefenen. De kinderen krijgen bij het starten op school een keuze uit plaatjes. Dit plaatje zal altijd bij hun naam te vinden zijn, zodat iedereen zijn eigen naam kan 'lezen'. Aan het eind van de week is het de bedoeling dat de kinderen alle 'verplichte taakjes' hebben afgerond. Dit kan de leerkracht met behulp van het Digikeuzebord ook controleren. Uiteraard worden de 'taakjes' rustig opgebouwd.  

Eten en drinken
Om 10.00 uur eten en drinken wij ons tienuurtje. De kinderen eten dan een stukje groente en/of fruit. Aangezien wij op school zo duurzaam mogelijk willen zijn, zien wij graag dat drinken in een beker mee wordt gegeven en het tussendoortje in een bakje. Plastic zakjes (extra in trommels) en plastic verpakkingen willen wij hiermee voorkomen. Tijdens het eten en drinken wordt er een boek voorgelezen of kijken de kinderen een educatief filmpje binnen het thema waar zij op dat moment over leren.  

Buiten spelen 
Wij spelen buiten met mooi weer, maar ook wanneer het een beetje regent of wanneer er grote plassen op het schoolplein liggen. We gaan in de rij naar binnen en naar buiten, naast het maatje. 

Lunch 
Om 12.00 uur gaan we lunchen. Ook hier graag weer een beker voor het drinken en zo min mogelijk plastic, dus het brood in een broodtrommel.  Wat betreft de inhoud van de broodtrommel: een gezonde lunch zonder koek en snoep. Wanneer kinderen niet alles opeten, nemen ze het restant weer mee naar huis. Op deze manier heeft u als ouder inzicht in wat er gegeten is. Vanwege het continurooster zijn de kinderen gedurende de hele dag in de klas met de groepsleerkracht. 

Speelzaal/ bewegingslessen 
Kleuters leren door te spelen. Dat doen we in de klas, buiten, en ook in de speelzaal.  

Evaluatie 
Aan het eind van de dag evalueren wij de dag. Wat ging goed? Wat vond je het leukst? Wat kan de volgende keer beter? Wat is er morgen belangrijk, wat moeten we niet vergeten (reflectie). 

Ophalen van school 
Na de dag afsluiting komt de leerkracht met de kinderen naar buiten. U haalt uw kind op uit de rij en meldt zich samen met het kind af bij de juf. Zo houden wij het overzicht en weten we dat het kind ook daadwerkelijk door de juiste persoon is opgehaald.